Współzależność między popytem i ceną

Współzależność między popytem i ceną W dużej mierze popyt jest uzależniony od ceny danego towaru. Wraz ze wzrostem ceny popyt na dany towar maleje, natomiast gdy cena maleje sprzedaż towaru rośnie. Jest to naturalny proces odbywający się na rynku dóbr i usług i w ekonomii nazywany jest prawem popytu. To zrozumiałe, ze gdy cena jakiegoś produktu, na przykład eleganckiego samochodu maleje, znajduje się większa liczba kupujących, których stać na zakup tegoż samochodu. Gdy natomiast cena jakiegoś towaru wzrasta, na przykład drożeje sprzęt AGD i RTV, liczba nabywców na ten towar maleje. Wszyscy wiemy jak odbywają się tak zwane promocje i ile klientów trafia wtedy do sklepów, a ile gdy wystawiany jest nowy droższy towar. Również odwrotna sytuacja może zaistnieć na rynku i to cena będzie się zmieniać pod wpływem zmiany popytu. Jeżeli jakieś producent wystawi swój towar po niższej cenie i będzie nim ogromne zainteresowanie, a więc popyt będzie wzrastał, automatycznie cena również wzrośnie, gdyż producent będzie chciał zarobić więcej. W tym przypadku wzrost popytu powoduje również wzrost cen, co wynika z chęci osiągnięcia większych zysków.

Ceny minimalne

Ceny minimalne Zdarzają się sytuacje, że po zakończeniu aukcji którą wystawiliśmy, cena jaka została osiągnięta jest bardzo niska i zdecydowanie nas nie satysfakcjonuje. Z założenia aukcji każda ostateczna kwota, jaka została wylicytowana, stanowi jednocześnie umowę ważności transakcji i sprzedający ma obowiązek zgodzić się sprzedać towar za tą cenę. W związku z tym, w celu zachęcenia ludzi do korzystania z aukcji w internecie wprowadzono pojęcie ceny minimalnej, która stanowi pewnego rodzaju zabezpieczenie. W momencie wystawiania aukcji sprzedawca oprócz ceny wywoławczej ustala minimalna cenę za jaką jest gotów sprzedać dany towar. Cena ta jest niewidoczna dla osób licytujących. Jeśli po zakończeniu aukcji kwota nie przekroczy ustalonej ceny minimalnej sprzedawca może, ale nie musi, sprzedać kupującemu dany towar za wylicytowaną kwotę. Jednym słowem nie zostaje zawarta umowa kupna-sprzedaży w momencie zakończenia się aukcji kwotą niższą niż cena minimalna. Jeśli wylicytowana kwota przekroczy cenę minimalną sprzedawca ma obowiązek sprzedać przedmiot za tą cenę. Usługa ustalenia ceny minimalnej jest zazwyczaj dodatkowo płatna, jednak są to bardzo niewielkie kwoty.

Cena równowagi rynkowej

Cena równowagi rynkowej Cena równowagi rynkowej jest to cena zachowana przy sprzedaży i zakupie określonych dóbr i usług i zadowalająca obie strony transakcji. Cena równowagi rynkowej powoduje wyczyszczenie rynku z towarów i możliwość produkcji oraz sprzedaży nowych dóbr i usług. Cenę równowagi rynkowej możemy przedstawić na wykresie przecięcia się dwóch krzywych: popytu i podaży, a równowaga rynkowa to punkt przecięcia się tych krzywych. Na obecnym konkurencyjnym i bezwzględnym rynku dóbr i usług ciężko o zachowanie równowagi cenowej, gdyż kupujący chcieliby nabyć towar jak najtaniej, a sprzedający wyzbyć się go po najwyższej możliwej cenie. Rynek podzielony jest na towary gatunkowo lepsze i gorsze, zakup i sprzedaż towarów odbywa się wśród rożnych klas społecznych. Lepsze towary gatunkowo kupowane są przez zamożnych ludzi natomiast te gorszej jakości przez biedne społeczeństwo. Przykładem mogą być ubiory nowe i używane oraz drogie dobrej marki i tańsze sprzedawane na bazarach, sprowadzane z takich państw jak Chiny czy Wietnam.